A konstruktív kritika elmélete

 2010.05.13. 13:25

Hétfőn sajtótájékoztatót tartottunk, melynek két apropója volt: Peter Eigen, TI alapító magyarországi látogatása és a kormánynak készített javaslatcsomag bemutatása. A két ügy közös célja pedig az volt, hogy próbáljunk nyomást gyakorolni az új kormányra, már most. Javaslatokat tettünk a felállni készülő kormány asztalára, azzal a naivitást nem mellőző szándékkal, hogy a kormányprogram eltérve a Nemzeti Ügyek Politikájától a korrupció-elleni küzdelmet prioritásként kezelje.

A nyomásgyakorlásban a sajtó partnerünk is volt, mert jelentős publicitást kapott az „ügy.” Azonban az ügy mögött mindenhol az a kérdés húzódott meg, hogy milyen lesz a TI (vagy más jelentős társadalmi szervezetek) és a kormány kapcsolata vagy, hogy milyen szerepet játszhatunk a jogalkotási folyamatban, mi is lesz a civil kontroll feladata? A TI nemzetközi vezetésének részvétele ezt a kérdést egy európai (pontosabban német) kontextusba is helyezte, azaz egy demokratikus jogállamban hogyan és miből működtethetőek hatékonyan az NGO-k?
 

Ebből a szempontból venném górcső alá a sajtómegjelenéseket. Egyébként maguk a címeknek a vizsgálata is érdekes: azaz egy szó elhagyása például milyen jelentéstartalommal bír: Javaslatokkal segítené a kormányt a TI - hvg.hu versus A TI segítené a kormányt – Népszava, illetve ennek egy felfokozott érzelmű változata: Bedolgozna a Fidesznek a Transparency)
 

Peter Eigennel a sajtótájékoztató napján jelent meg a Népszabadság Arcok rovatában egy egész oldalas portré, ami egy 72 éves hős személyes motivációjáról, sikereiről, csalódásairól szól. (Egyébként igen vászonképesnek tűnő életút.) Nemcsak ebben az interjúban, de előadásaiban Peter Eigen a TI befolyásos szerepének eléréséhez a partneri szerepet jelölte meg. A TI partnere az üzleti szférának (mint tanácsadó) és a politikai döntéshozóknak is (mint civil kontroll). „Sok országban a civil szervezeteknek sokkal nagyobb a respektje, mint a pártoknak, így ha az emberek azt látják, a hatalom partnerként tekint ezekre, az elitnek is előnyös.”- mondja az interjúban. Ez a partneri szerepvállalás persze a függetlenség és a finanszírozás problémakörét is felveti, de erről majd legközelebb.
Szintén „együttműködésről” beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában: „Peter Eigen az antikorrupciós fellépés egyik legfontosabb eszközét a kormányzat, a civilek és a magánszféra – óhatatlanul ellentétekkel terhes, de annál célravezetőbb – párbeszédében, együttműködésében látja.”
Az MTI közlemény már közös jogalkotásról beszél. Persze a közös jogalkotást kizárólag a társadalmi érdekegyeztetés keretein belül képzelhetjük el minden politikai felelősség megosztása nélkül. Egyébként ezt tettük a párt-és kampányfinanszírozás rendezésére tett kísérletünk során is, ahol már egykonkrét normaszöveget dolgoztunk ki a Parlamentnek. Azaz a TI a korrupció-elleni küzdelemhez tartózó jogalkotási folyamatok kezdeményezője/kontrollja kíván lenni. Ezt a szerepet pontosítja a Világgazdaság is, amikor azt mondja, hogy a TI „kritikus, konstruktív együttműködést kínál a mielőbbi eredményesség érdekében.” Azaz ezek szerint az együttműködés nem lehet cél, hanem az eredményesség érdekében meghatározott eszköz.
Az NGO szerepre egy másik választ ad Marschall Miklós, amikor az MTI közleményben azt mondja, hogy „a változtatáshoz a három feltétel: a politikai akarat, a strukturális szerkezetátalakítási igény és a civil társadalom nyomása.” Peter Eigennel készült hírszerzős interjú címe (Hogyan ellenőrizzünk egy kétharmados kormánypártot) is az NGO watchdog szerepét emeli középpontba.
A Magyar Nemzet „civil javaslatról” beszél, bár ami a cikkben igazán érdekes, hogy – talán megérezve közvetítői szerepüket- ők meg is kérdezték a címzettet a javaslatunkról. Havasi Bertalan, a Fidesz sajtófőnöke a következőket mondja: „az új kormány az első pillanattól kezdve nyilvánvalóvá teszi, hogy munkájával, minden döntésével a nemzeti együttműködést szolgálja. (…) az új kormány ennek jegyében könyörtelenül leszámol a korrupció minden formájával beleértve a politikai és gazdasági korrupciót is.” (ezt most még nem igazán értem)
Összességében az üzenet egyértelmű volt: ebben a fázisban egy konstruktív együttműködésre tettünk lépéseket javaslatcsomagunk elküldésével. De hangsúlyozzuk, hogy a TI proaktív szerepe mellett akkor látja el jól feladatát, ha a civil kontroll eszközeivel folyamatosan ellenőrzi a közhatalom gyakorlását. Ezt fogjuk tenni.
Ezért is elengedhetetlen szervezetünk pénzügyi függetlenségének biztosítása, hogy minden döntésünket, javaslatunkat kizárólag szakmai szempontok és a TI alapelvei alapján tudjuk meghozni, illetve a célként kitűzött kritikus és konstruktív szerepkörünket fenn tudjuk tartani.

Címkék: stratégia szervezet országgyűlés corruption

A bejegyzés trackback címe:

https://atlacco.blog.hu/api/trackback/id/tr981999957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KóserKároly 2010.05.26. 16:01:46

Bízom benne, hogy a Fidesz nem csak szóban, hanem cselekedeteiben is felismeri felelősségét, a korrupció-ellenes küzdelem fontosságát, a civil szervezetek szerepét és az átláthatóság jelentőségét.
süti beállítások módosítása